آموزش تخریب بتن

آموزش تخریب بتن

 

تخریب بتن ممکن است برای دسترسی به تجهیزات زیر زمین که نیازمند تعمیر هستند و یا هر علت دیگری از جمله مقاوم سازی مورد نیاز باشد. چه در صورت نیاز به تخریب کامل یک دال و چه در صورت نیاز به مقاطع کوچک تر، با استفاده از تجهیزات مناسب، امکان تخریب بتن به شکلی ایمن و با ایجاد کم ترین مشکل و آلودگی وجود دارد. پس از تخریب می توان بتن شکسته شده را از محل دور کرده و آن را کاملا خرد نمود. در ادامه با خانه بتن همراه باشید.

تخریب بتن

آموزش تخریب بتن

پیش از تخریب بتن از محل عبور تاسیسات اطلاع یابید.

همیشه پیش از آغاز کار از وجود یا عدم وجود تاسیسات و تجهیزات زیرزمینی مانند لوله گاز و … اطمینان پیدا کنید. در صورتی که تاسیسات الکتریکی و یا خطوط گاز در آن محل وجود دارد، حتما از متخصصین مجرب کمک بگیرید.

نکات ایمنی در تخریب بتن

آموزش تخریب بتن

جهت تخریب بتن از تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

تخریب بتن همراه با ایجاد ذرات تیز و گرد و غبار خطرناک است. بنابراین با استفاده از عینک ایمنی، ماسک مخصوص، ماسک تنفس، چکمه های فلزی، دستکش های ضخیم که دست ها را به صورت کامل پوشش دهند و تجهیزات ایمنی دیگر از ایمنی خود و همکارانتان اطمینان یابید.

در صورتی که تجهیزات مورد استفاده برای تخریب بتن سر و صدای زیادی ایجاد می کنند، از محافظ گوش نیز استفاده نمایید.

تخریب بتن

آموزش تخریب بتن

در هنگام تخریب بتن دال، دال را با استفاده از روکش های پلاستیکی پوشش دهید.

در هنگام استفاده از روکش های پلاستیکی مراقب باشید، زیرا ممکن است موجب لغزندگی و سر خوردن دستگاه شوند. با این وجود استفاده از روکش پلاستیکی زمانی که بتن در نزدیکی تجهیزات آسیب پذیر و شکننده تخریب می گردد، می تواند موثر باشد.

  • اگر بتن را در محلی باز دور از سازه های دیگر و تجهیزات شکننده تخریب می کنید، استفاده از روکش پلاستیکی چندان ضروری به نظر نمی رسد.
  • خرده های بتن می توانند تحت تاثیر نیروی چکش تخریب و تجهیزات به فواصل دور پرتاب شوند. زمانی که از شرایط محیطی اطمینان ندارید، از پوشش برای محافظت از محیط استفاده نمایید.
  • اگر از روکش پلاستیکی استفاده نمی کنید، شیشه های اطراف و هرگونه تجهیزات آسیب پذیر و شکننده را با استفاده از تخته های چوب پوشش دهید تا از آسیب تکه های بتن ایمن بمانند.
اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  اسید لوله بازکن قوی

تخریب بتن

آموزش تخریب بتن

برای تخریب بتن از اهرم استفاده کنید.

چه از چکش استفاده می کنید و چه از دستگاه های تخریب مخصوص استفاده می کنید، ممکن است نیاز باشد قسمت هایی از بتن را با استفاده از اهرم جدا کنید. معمولا سرعت تخریب بتن با استفاده از دو نفر که یکی از آن ها بتن را تخریب می کند و دیگری قطعات را با اهرم جدا می کند، افزایش می یابد.

تخریب بتن

آموزش تخریب بتن

برای دال های نازک از چکش تخریب بتن استفاده نمایید.

اگر ضخامت بتن ۱۰ سانتی متر و یا کمتر است، از چکش تخریب استفاده کنید و تخریب را از محل ترک ها شروع کنید.

  • سعی نکنید چکش را بالای سرتان ببرید. در عوض آن را هم ارتفاع شانه هایتان نگاه داشته و اجازه دهید به بتن ضربه بزند.
  • با استفاده از اهرم قطعات بتن خرد شده را جدا کنید. سپس این قطعات را از محل تخریب دور کنید تا در اثر ضربه پرتاب نشوند.
  • اگر پس از ۱۰ دقیقه موفق نشدید ترک های اساسی در بتن ایجاد کنید و یا احساس خستگی می کنید، از چکش های مخصوص تخریب استفاده کنید.

تخریب بتن

آموزش تخریب بتن

زیر دال هایی را که تخریب آن ها دشوار است، خالی کنید.

تخریب از زیر و یا حذف خاک زیر دال باعث می شود سیمان راحت تر شکسته شود. با استفاده از بیل خاک زیر سطح بتن را خالی کرده و  با چکش به آن ضربه بزنید.

  • هر قدر بهتر زیر دال را خالی کنید، آسان تر شکسته می شود. با این حال حتی خالی کردن مقداری از خاک زیر دال می تواند تاثیر زیادی در شکنندگی بتن داشته باشد.
  • بعد از خالی کردن زیر دال حتی می توانید با کمک آب ذرات ریز باقی مانده را نیز از محل بزدایید.

تخریب بتن

آموزش تخریب بتن

از ابزار تخریب برقی استفاده کنید.

یک دستگاه تخریب ۶۰ پوندی (۲۷ کیلوگرمی) برای بیشتر نیازهای خانگی کافی است. ولی برای بتن های ضخیم و یا بتن هایی که تخریبشان دشوار است از چکش های تخریب پنوماتیکی سنگین استفاده نمایید.

  • برای تخریب بتن از مته های سر الماسی استفاده کنید. این مته ها نیرو را متمرکز می کنند که باعث می شود دستگاه راحت تر بتن را تخریب کند.
  • اجازه دهید دستگاه با وزن خود کار را انجام دهد. لزومی ندارد که با ایجاد فشار نیروی بیشتری را وارد کنید. اعمال فشار زیاد بر دستگاه می تواند باعث آسیب به دستگاه و یا مته شود.
  • اگر بتن سریعا دچار ترک نشد، عملیات را متوقف کنید و دستگاه را مقداری جابجا نمایید. زیرا ممکن است مته درون بتن گیر کند.
  • قطعات را با فاصله ی ۵ تا ۸ سانتی متر از هم جدا کنید تا احتمال گیر کردن مته به حداقل برسد.
  • حتما با استفاده از اهرم قطعات بتن را از محل تخریب دور نمایید.
اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  برش بتون مسلح سنگ

تخریب بتن

آموزش تخریب بتن

در هنگام تخریب بتن مش ها و میلگردهای تسلیح را حذف نمایید.

در هنگام تخریب بتن ممکن است با میلگردها و یا هر نوع المان تسلیح دیگری برخورد کنید. هنگامی که قطعات بتن را جدا می کنید، آن ها را هم خارج کنید.

  • اگر بتن با استفاده از مش و یا شبکه ای از سیم های جوش داده شده به هم تسلیح شده است، از قیچی آهن بر می توان برای برش این سیم ها استفاده نمود.
  • اگر المان تسلیح بتن، میلگرد است، جدا کردن آن با دشواری بیشتری همراه خواهد بود. از اره های مخصوص و یا هوابرش برای برش میلگردها استفاده نمایید.

تخریب بتن

آموزش تخریب بتن

قطعاتی را که به هم متصل هستند، با استفاده از کلنگ از هم جدا کنید.

اگر قطعاتی از بتن تخریب شده به یکدیگر متصل مانده اند و تخریب محیط اطراف را با دشواری روبرو می کنند، محیط اطراف را تمیز کنید. پس از آن می توانید با استفاده از کلنگ قطعات را از هم جدا نمایید.

  • سر تیز کلنگ را بین دو قطعه و ترک میان آن ها قرار داده و با استفاده از اهرم آن را جدا کنید.
  • به محض این که ترک به اندازه کافی باز شد، با قرار دادن اهرم آن را باز کرده و آن را به طور کامل جدا کنید.
  • اگر هنوز هم قطعات از هم جدا نمی شوند، با قرار دادن اهرم در دو طرف قطعات آن ها را از هم جدا کنید.

 

آموزش تخریب بتن