تخریب بتن

در بسیاری از پروژه های عمرانی نیاز به انجام عملیات تخریب و علاج بخشی بتن می باشد. متداول ترین روش سنتی تخریب بتن استفاده از چکش های تخریب بتن است. استفاده از این ابزار برای انجام عملیات تخریب بتن علاوه بر افزایش احتمال آسیب به آرماتور می تواند به دلیل ضربه بالای مداوم اعمال شده به سازه موجب افزایش میزان استهلاک و بروز آسیب به سازه نیز گردد. به همین دلیل است که امروزه در بسیاری از نقاط جهان به منظور تخریب و علاج بخشی بتن از دستگاه های واترجت فوق فشار قوی استفاده می گردد که توانایی بالایی در از بین بردن بتن داشته و هیچ گونه آسیبی به بتن و آرماتور وارد نمی سازد.

تخریب بتن

مزایای تخریب بتن با استفاده از واتر جت فوق فشار قوی
مزایای متعدد استفاده از دستگاه های واترجت فوق فشار قوی یا تکنیکHydrodemolition در عملیات لایه برداری، ترمیم و تخریب بتن موجب کاربرد گسترده این روش گردیده است و در بسیاری از موارد کاربرد این روش به جای روش های سنتی تخریب بتن همانند استفاده از چکش های برقی و تجهیزات حفاری ترجیح داده می شود. تخریب بتن  از مزایای منحصر به فرد تخریب بتن به روش آب تخریب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– جلوگیری از آسیب دیدن میلگردها
– حذف لرزش وارده بعلت کاربرد تجهیزات مکانیکی و در نتیجه حفظ اتصال سالم بین بتن و میلگردها و عدم ایجاد ترک در قسمت های سالم بتن
– امکان زنگ زدایی از میلگردها بصورت همزمان با عملیات خردایش بتن و عدم نیاز به سندبلاست کردن میلگردها
– امکان انجام عملیات بصورت موضعی
– به حداقل رساندن آلودگی زیست محیطی و عدم انتشار گرد و غبار در محیط
– آلودگی صوتی بسیار کمتر در مقایسه با چکش برقی
– ایجاد سطح کاملا مناسب برای بتن ریزی و برقراری پیوند با بتن جدید
– افزایش سرعت عملیات و کاهش زمان آن و به تبع آن کاهش هزینه ها

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  اسید ضد بتن | حلال ساروج

تقسیم بندی عملیات تخریب بتن
کاربرد دستگاه واتر جت فوق فشار قوی در عملیات تخریب بتن را می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود:

لایه برداری از سطح بالایی پل های بتنی
در این روش از واترجت فوق فشار قوی برای انجام عملیات تخریب بتن در عمقی حدود 5/0 تا 2 سانتیمتر استفاده می شود و هدف از انجام عملیات تخریب بتن ایجاد سطح فاقد ترک های ریز برای بتن ریزی و فراهم آوردن بستر مناسب برای اتصال به لایه جدید بتن می باشد.
تخریب جزئی
روش تخریبی متداول برای عملیات ترمیم بتن با هدف سالم نگهداشتن میلگردها و انجام عملیات تخریب بتن در عمقی بیش از 2 سانتیمتر بصورت موضعی و در محل بتن آسیب دیده
تخریب کامل
در پروژه هایی که بتن کاملا آسیب دیده و یا فاقد مقاومت کافی تخریب بتن در ساخت و ساز اولیه می باشد و باید کاملا تخریب شده و با بتن جدید جایگزین شود.

محدوده فشار کاری واترجت فوق فشار قوی تخریب بتن
جهت تخریب بتن از واترجت های فوق فشار قوی 2500 بار استفاده می شود که یکی از معتبر ترین کمپانی های سازنده این واترجت های فوق فشار قوی در سطح جهان کمپانی Falch آلمان است. واترجت های 2500 بار با دبی خروجی 26 لیتر در دقیقه می توانند بسته به ساختار در مدل های ثابت، تریلر و تراک ارائه شوند. تخریب بتن این واترجت ها می توانند بسته به نیاز دارای موتور الکتریکی و یا دیزل باشند.

تجهیزات جانبی مکمل
کمپانی آلمانی Falch علاوه بر تولید دستگاه های واترجت فوق فشار قوی، در زمینه طراحی و ابداع تجهیزات وابسته به آن نیز به عنوان یک شرکت پیشرو شناخته می شود. در ادامه به بررسی برخی از تجهیزات جانبی مربوط به دستگاه 2500 بار به منظور انجام عملیات تخریب بتن ارائه شده اند:
نازل های جت
این نازل در حقیقت نوع پیشرفته ای از نازل های های سوزنی است تخریب بتن که آب را به صورت فوق متمرکز مورد پاشش قرار می دهد و تخریب بتن به همین منظور در عملیات کندن و تخربت بتن به عنوان مهم ترین نازل مورد استفاده قرار می گیرد.
نگهدارنده در برابر نیروی عکس العمل
با توجه به اینکه استفاده از واترجت 2500 بار به صورت دستی به دلیل داشتن نیروی عکس العمل و حساسیت امنیتی بالا کاری نسبتا دشوار می باشد، از یک نگهدارنده مجهز با قابلیت زاویه پذیری جهت انجام بهینه عملیات دستی استفاده می گردد.
اسکیتر
در مواردی که سطح مورد لایه برداری یک سطح مسطح بر روی کف زمین باشد، استفاده از Scater که به همین منظور طراحی شده در پیشبرد انجام انجام عملیات بسیار موثر خواهد بود.
چند کاره
یک جت کمکی جهت افزایش انجام عملیات لایه برداری و تخریب بتن است، تخریب بتن این دستگاه نسبت به حالت دستی شعاع تحت پوشش را به میزان 4 برابر افزایش می دهد.
ربات خزنده
ربات کاملا اتوماتیک شنی دار که می توان از آن با توجه به نوع لوازم جانبی وابسته به منظور انواع عملیات ها از جمله عملیات تخریب بتن استفاده کرد.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  تقویت بتن