همه چیز درمورد کتراک

همه چیز درمورد کتراک

همه چیز درمورد کتراک

مشخصات محصول کتراک

نام شیمیایی : کتراک، (katrak ).

اسامی مترادف با کتراک : ماده منبسط شونده غیر انفجاری ، تخریب کننده سنگ ، تخریب کننده بتن ، تخریب بتن ، تخریب ساروج ، ضد بتن .

گرید محصول : کتراک صنعتی.

شکل ظاهری : پودر سفید رنگ.

حلالیت در آب : قابل حل در آب می باشد.

کتراک از جمله مواد غیر منفجره شیمیایی در معادن می باشد که با استفاده از اعمال نیروی کشش در دیواره چال باعث شکست سنگ می گردد . کتراک به گونه ای عمل می کند که گاز و حرارت بالایی تولید نکرده ولی عمل شکست را تقریبا مانند انفجار انجام می دهد.

کتراک

همه چیز درمورد کتراک

تاریخچه کتراک

امروزه معدنكاري و شيوه هاي رايج در آن در حال تحول است و بسياري از مراكز و موسسات تحقيقاتي فعال در امور معدن براي پيشبرد اهداف معدنكاري دست به توليد موادي مي زنند كه بيشترين بازدهي را دارا بوده و در عين حال علاوه بر ارزاني قيمت ‌‌، با محيط زيست سازگاري داشته باشد. یكي از مواردي كه به طور روز افزون در كارهاي معدني مورد استفاده قرار مي گيرد انواع کتراک است. اين پودرها پس از مخلوط شدن با آب، به صورت دوغاب در درون چال هاي از پيش حفاري شده ريخته مي شوند و پس ازمدتي در اثر پديده هيدراتيزاسيون وآبگيري، دوغاب حاصله تا چندين برابر خود افزايش حجم مي دهد و در اثر اين افزايش حجم، يک تنش فشاري بالايي به ديواره چالها وارد مي كند و اين تنش در نهايت موجب شكسته شدن ديواره چال، در نقاط ضعف موجود در اطراف ديواره مي گردد. با حفاري وآرايش چالها در جهت هاي خاص مي توان شكسته شدن ديواره چالها را هدايت نمود و در نهايت قطعات سنگ و يا بتن را به طور دلخواه برش داد.

 

مزايا استفاده از پودرهاي منبسط شونده :

1. عدم نياز به استفاده از مواد ناريه : از آنجايي كه بسياري از معادن و يا سازه هاي بتوني زائد و قابل تخريب، در مجاورت مناطق مسكوني جاده ها و يا خطوط تاسيساتي آب و برق نفت قرار دارند، براي رعايت شرايط ايمني امكان استفاده از مواد ناريه وجود ندارد به همين دليل باعث شده كه اين معادن به طور دست نخورده باقي بمانند و يا بهره برداري از آنها با ظرفيت پايين انجام شود. استفاده از پودرهاي منبسط شونده مي تواند تا حد زيادي به امر استخراج و برش قطعات سنگي و بتني كمك نمايد. ضمناً چون استفاده از مواد ناريه در ايران از نظر امنيتي مستلزم رعايت شرايط خاص مي باشد، به همين خاطر رعايت اين شرايط زمان و هزينه بسيار زيادي صرف مي شود، لذا بسياري از افراد ترجيح مي دهند از مواد جايگزين ديگري به جاي مواد ناريه استفاده كنند.

2. سهولت استفاده : استفاده از پودرهاي منبسط شونده نياز به نيروي متخصص ندارد و با يك آموزش كوتاه مدت مي توان از اين پودرها استفاده کرد.

3. سهولت حمل ونقل : پودرهاي منبسط شونده داراي بسته بندي مخصوصي بوده و به آساني قابل حمل و نقل هستند و در محل مصرف آماده سازي و مصرف مي شوند.

4. انعطاف پذيري شكل برش : معمولاً در انجام عمليات آتشباري شكل برش چندان دلخواه نيست و با كم و زياد كردن ميزان مواد ناريه و نوع آن، شكل برش از حالت دلخواه خارج مي گردد. اين مسئله به خصوص در معادن سنگ داراي اهميت زيادي است. از آنجايي كه در هنگام استفاده از پودرهاي منبسط شونده، چالها در راستاي برش دلخواه حفر مي شوند و همواره شكست در راستاي چالهاي حفاري شده رخ مي دهد. لذا مي توان به سادگي به سطح برش مطلوب دست يافت

5. سازگاري با محيط زيست : به طور كلي پودرهاي منبسط شونده تركيباتي از مواد معدني طبيعي مي باشند. كه استفاده ازآنها مشكل خاصي را از نظر زيست محيطي به وجود نمي آورد.

همه چیز درمورد کتراک

معايب استفاده از پودرهاي منبسط شونده

1. استاندارد نبودن بعضي از اين مواد : بسياري از پودرهاي منبسط شونده موجود در بازار ايران توسط توليد كنندگان مختلفي تهيه مي شوند و به دليل رقابت مالي، بسياري از اين توليد كنندگان استاندارد هاي توليد را رعايت نمي كنند. از اين رو بسياري از محصولات توليدي از نظر كيفيت فاقد مشخصات مطلوب هستند.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  مواد تشکیل دهنده کتراک

2. شرايط آب وهوايي : بسياري از پودرهاي موجود در بازار ايران براي استفاده در شرايط آب و هوايي مختلف توليد نمي شوند و لذا از پودر واحدي در مناطق گرم و مناطق سرد استفاده مي گردد. از اين رو چون عامل گرما نقش بسيار تعيين كننده اي در فرآيند انبساط اين پودرها دارد، در هواي سرد از بازدهي زماني و مالي معدن به شدت كاسته مي شود.

3. خطر انفجار و پرتاب سنگ : به دليل پايين بودن كيفيت بسياري از پودرهاي داخل كشور در هنگام استفاده از اين پودرها در هواي گرم و بخصوص در چالهايي كه در سنگ هاي آفتاب خورده حفر شده اند. اين پودرها تقريبا بلافاصله پس از استفاده دچار انبساط شديد شده و تقريبا مشابه مواد منفجره در هنگام انفجار عمل كرده و باعث پرتاب سنگ مي گردد.

4. كوچكي ابعاد برش : به دليل كيفيت پايين بسياري از پودرهاي داخلي، ميزان انبساط و تنش فشاري ناشي از اين پودرها بسيار محدود است. بعلاوه به خاطر هموژن و يكنواخت نبودن اين پودرها، در بسياري از چالها ميزان انساط با يكديگر تفاوت داشته و سطح برش خورده فاقد شكل صاف و يكنواخت است.

همه چیز درمورد کتراک

کتراک

همه چیز درمورد کتراک

طریقه استفاده کتراک

ماده شيميايي کتراک در اثر اختلاط با آب جهت انجام عمليات تخريبي به کار مي رود. که براي اين اختلاط توجه به نکاتي ضروري مي باشد.

1. نسبت اختلاط کتراک با آب حدود 3 به 1 مي باشد یعنی به ازای 3 کیلوگرم پودر کتراک یک لیتر آب می ریزیم.

2. اختلاط مي بايست در ظروف پلاستيکي تميز صورت گيرد.

3. آب مورد نظر بايستي خالص بوده و املاحي نظير ca و mg نداشته باشد.

4. درجه حرارت آب براي اختلاط مي بايست بين 15 تا 20 درجه سانتي گراد باشد.

 

همه چیز درمورد کتراک

طراحي چالها :

فاصله بين چالها بايستي بر طبق الگويي رعايت شود. فرمول تجربي که در اجرا عموما جهت طراحي فواصل چالها استفاده مي شود به صورت زير مي باشد.

10 * قطر چال = حداکثر فاصله چالها ( ميلي متر )

در حاليکه به صورت تئوريک و در کاتالوگ هاي مختلف جداول گوناگوني وجود دارد که از آنها مي توان جهت تعيين ضرايب مورد استفاده در فرمول محاسبه فواصل چالها، در اين روش استفاده کرد. فرمول به صورت زير مي باشد :

ضريب * قطر چال = حداکثر فاصله چالها ( ميلي متر )

ضريب مورد نظر در فرمول بالا را مي توان از طريق جداول مخصوصي که براي تعيين مقدار اين ضريب تهيه شده است، استفاده کرد. جدول تعيين ضرايب بر اساس داده هاي تجربي در سر معادن بدست آمده است.

جدول تعيين ضرايب جهت طراحي فواصل چال :

چگونگي استفاده ازكتراك :

کتراک را ابتدا با نسبت 3 به 1 با آب خالص مخلوط كرده، سپس دوغاب حاصله را به مقدار معين ، تا 80% ارتفاع چال پر مي كنيم. سپس سرچال را با گوه چوبي مي كوبيم تا در چال بسته شود. سپس پس از نیم ساعت از ريختن کتراک در داخل چال، فعل و انفعالات شيميايي انجام مي گيرد وتوليد گاز مي كند. در اثر فشار گاز گوه چوبي مقداري به سمت بالا حركت مي كند. لازم به ذكر است كه بايستي دقت شود تا نیم ساعت پس از ريختن دوغاب در داخل چال مجدداً پتك ها را در داخل چال بكوبيم. براي اينكه كتراك عمل شكستن را به طور كامل انجام دهد بايستي 1 تا 2 ساعت به آن فرصت داده شود. این زمان بستگی به سختی سنگ دارد.

همه چیز درمورد کتراک

كاربرد كتراك

استفاده ازکتراک در سنگ هاي پردرزه و شكاف مناسب نمي باشد. به خاطر اينكه گاز از درز ها حركت كرده وشكستگي هاي ناهمگون ايجاد مي كند. بنابراين بهتر است از اين ماده تنها درمورد سنگ هاي بدون درز و شكاف استفاده كرد.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  روش ساخت و نحوه ی استفاده کتراک

استامايت :

يکي ازمواد به کار رفته در استخراج سنگهاي ساختماني و تا حدودي کمتر در کارهاي عمراني مي باشد. هر چند در نگاه نخست قيمت پايين اين مواد باعث استقبال ازآن مي گردد, اما در نهايت هزينه هاي جانبي وکاهش ميزان استخراج سبب بالا رفتن هزينه هاي تمام شده خواهد بود. استامايت ازجمله مواد منفجره شيميايي غير معمول درمعادن مي باشدکه يک ماده تخريب کننده بدون صدا و خطر مي باشد. استامايت هم شبيه مواد منبسط شونده ديگر جهت آماده سازي مي بايستي با مقدار مشخصي آب مخلوط شود. ميزان اختلاط استامايت با آب به ازاي هر 1.5 ليتر آب ,5 کيلوگرم از ماده استامايت لازم مي باشد. بعد از ريختن دوغاب تهيه شده در داخل چال , مدت زمان 24 ساعت لازم است که تا اين ماده در داخل چال عمل کرده و باعث شکست سنگ گردد.

طراحي چالها :

فواصل بين چالها به صورت تقريبي براي سنگ هاي خيلي سخت بين 20تا30 سانتي متر, براي سنگ هاي متوسط بين 30تا60 سانتي متر و براي سنگ هاي نرم بين 50 تا80 سانتي متر مي باشد. اما به طورکلي فواصل چالها در روش بکارگيري استامايت بيش از فواصل چالها در استفاده از کتراک مي باشد.

تخریب انواع سنگ، نظیر سنگ های آهکی

تخریب بتن و ساروج

استخراج سنگ از معادن

حفر کانال و تونل

تخریب سازه های بتنی مثل ساختمان های بتنی و موج شکن

پاکسازی محوطه جهت احداث جاده و تونل

همه چیز درمورد کتراک

همه چیز درمورد کتراک

کتراک ساروج

ساروج مخلوطی ازآهک وخاکستر و یا روث حیوان است که با گل و آب مخلوط می‌کنند و بعد از اینکه خشک شد آن را در کوره آتشین می‌سوزانند تا اینکه به ساروج تبدیل شود، وبعداً آن را نرم می‌کنند یا کوبیدن پتک و یا با سنگ آسیاب بروی آن می‌چرخانند که نرم شود، وخاکستر که در آب بمرور جذب ایندرید کربنیک کند و آهکش بصورت سنگ آهک که محکم وپایدار است در می آید در دروان گذشته ساروج از اهمیت خاصی برخوردار بوده و جهت ساختن حوض، آب انبار، برکه گرمابه و بنای خانه و سد کاربرد داشته است. ساروج با توجه به خاصیت اصلی آن یعنی نفوذپذیری بسیار اندک به عنوان روکش در سازه‌هایی که در تماس مستقیم با آب بوده‌اند مانند آب‌انبارها ، حوضها ، حمامها و … مورد استفاده قرار گرفته است.

ساروج با توجه به نحوه اجرای آن از سطحی بسیار بسیار صاف و براق برخورداراست که این ظاهر ساروج باعث استفاده از آن در امر تزئینات ساختمان گردیده .مهم ترین روش برای تخریب ساروج و ملات های مشابه، استفاده از پودر کتراک میباشد که علاوه بر قیمت مناسب، سهولت در حمل و نقل و سهولت در استفاده، یک تخریب کننده غیر انفجاری است که قدرت تخریبی بالایی داشته و توانایی ایجاد ترک های عمیق در سخت ترین انواع سنگ ها را دارا میباشد.

قیمت خرید و فروش کتراک

کتراک ماده غیر منفجره ای شیمیایی مورد مصرف در معادن می باشد که با استفاده از اعمال کشش در دیواره چال باعث شکست سنگ می گردد.نحوه عملکرد آن بدین صورت است که گاز و حرارت بالایی تولید نمی کند ولی عمل شکست را مانند انفجار انجام می دهد. جهت اطلاع از قیمت روز محصول و سفارش با بخش فروش شرکت تماس حاصل فرمایید.

کتراک

همه چیز درمورد کتراک

نوع بسته بندی

کتراک در کیسه های 25 کیلوگرمی موجود می باشد.

ایمنی کتراک

گاز ناشي از كتراك به قرينه چشم آسيب می رساند و آن را از بين مي برد. بنا براين باید كاملاً مراقب بوده و حتما از عينك هاي مخصوص شيشه اي دو جداره استفاده گردد. فاصله ايمني و مجاز از محل عمل کتراک نبايستي كمتر از40 تا50 سانتي متر باشد.

در صورت پاشیده شدن کتراک به صورت پودر و دوغاب به چشم فورا چشم را با آب تمیز و خنک بشویید و سریعا به دکتر مراجعه کنید.