روش حل کردن ساروج

روش حل کردن ساروج

روش حل کردن ساروج

ساروج چيست؟

در زمانهاي قديم كه چيزي به نام بتون وجود نداشت ، براي ساختن جاهاي مستحكم از موادي به نام ساروج استفاده مي شد. امروزه به اشتباه مردم فكر ميكنند كه ساروج براي نگهداري عتيقه بوده است در صورتي كه اينطور نيست.

ساروج براي پل سازي ، ساخت قلعه هاي محكم ، سد سازي ، و راه براي آب و نگهداري عتيقه و بسياري از اين مواري استفاده مي شده است.

روش حل کردن ساروج

ساروج انواع مختلف دارد كه …

 

ساروج انواع مختلف دارد كه محكمترين آن به ترتيب از ساروج سياه شروع ميشود و بعد از آن ساروج سفيد و ساروج طوسي و ساروج كرم است. بعضي از ساروجها با موادي بنام سيلكس و بعضي با سرب و مس ذوب شده درست مي شدند. اينها استقامت ساروج و محكمي آن را بالا ميبرد.

در ساروجهايي كه براي جلوگيري از نفوذ آب ساخته ميشد از پشم شتر و موي بز استفاده ميشد كه ساروج را براي جلوگيري از نفوذ آب مستحكم ميكرد.

تا چند سال پيش شصدو دو نوع ساروج شناخته شده است كه از اين تعداد پنجاه و يك نوع آن بدون اموال (زير خاكي) ميباشد و از باقيمانده انواع ساروج همه داراي طلا نميباشد. در حفاريهاي انجام شده اكثرا از سه نوع ساروج بار طلا بيرون آمده است و الباقي داراي نقره و مفرق و اجناس ديگر بوده اند.

روش حل کردن ساروج

 

كليه ساروجها از مواد اصلي زير درست شده اند.

شن و ماسه ، آهك و سفيده تخم مرغ و…

مواد ديگري هم به انواع ساروج اضافه ميشد كه در بالا نام برديم.

طريقه خرد كردن هركدام از اين ساروجها متفاوت است ولي به طور كلي ميتوان آنها را خرد كرد و از بين برد. براي مثال يك الماس را فزض كنيد كه ميخواهيد آن را خرد كنيد. اگر با پتك هم روي آن بزنيد خرد نميشود ولي اگر بدانيد كه ضربه را به كجاي الماس وارد كنيد به راحتي خرد ميشود و به قطعات كوچك تقسيم ميشود. ساروج هم مانند همين الماس است ، اگر مواد آن در دسترس نباشد بايد بدانيد كه از كجا شروع به شكستن آن بكنيد تا بهتر نتيجه بگيريد.

روش حل کردن ساروج

براي ساخت مواد جهت خرد كردن ساروج بايد نمونه ساروج وجود داشته باشد و مواد براي آن نمونه ساخته شود يا اينكه بدانيد ساروج شما از چه نوعي است.

از بين بردن ساروجهايي كه به صورت عمودي ميباشد با استفاده از مواد بسيار سخت تر است ولي نشدني نيست. اول بايد دور جايي را كه ميخواهيم مواد بريزيم با خمير گرفته و آن را كاملا آبندي كنيم و بعد از مواد ساروج استفاده كنيم.

حالا كه بحث ساروج را تمام كرديم چند خط هم در مورد سنگ برايتان بگويم.

روش حل کردن ساروج

سنگ را نيز اگر از نقطه ضعيف آن كار كنيم به راحتي شكسته ميشود و ميتوان سنگهاي چند تني را خرد كرد ولي اگر به پست سنگي خورديد كه هم قطر داشت هم رگه نداشت كه بتوان با قلم و چكش خردش كرد ، بايد به روش زير عمل كنيم.

چند سوراخ در يك امتداد و به فاصله هاي مشخص در سنگ ايجاد ميكنيد و در داخل آنها موادي به نام كترا ميريزيم (نوع ايراني آن بهتر از نوع خارجي آن عمل ميكند) و بعد با چوب سوراخها را كاملا از نفوذ هوا ميپوشانيم و محكم ميكنيم. از بیست و چهار ساعت تا چهل و هشت ساعت بعد كترا در داخل سوراخ حجم ميگيرد و باعث ترك خوردن سنگ ميشود و سنگ را خرد ميكند

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  مردم در گذشته شروع ساخت وسازشان با گل و خشت و سنگ بود که با حوادث طبیعی که رخ میداد باعث تخریب و خرابی پناهگاه آنها میشد آنها به این فکر افتادن که ماده ای رو درست کنند تا در مقاومت با حوادث طبیعی استحکام بیشتری داشته باشه که با مخلوط کردن یک سریع از املاح زمین با هم شروع به ساخت ساروج را کردند .

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  تخریب کننده بتن (کتراک)

روش حل کردن ساروج

ساروج در آن زمان یکی از محکم ترین ملاتها در ساخت و ساز به شمار میرفت و از آن به بعد اکثر سازه ها با ساروج ساخته میشد ولی به دلیل کم یاب بودن یک سریع از مواد ساروج همه چیز را با آن درست نمیکردند و فقط مختص به چیزهای مهم بود مانند پل – حمام – قلعه ها با سنگ و ساروج –   ساخت اتاقک های مربع و راهروهای مخفی برای مدفون کردن دفینه در آن  – وپلمپ کردن دیواره ها و ورودی غار ها بکار میرفت

پس  متوجه شدید  که هر جا ساروج دیدید دلیل به بودن صد در صد دفینه نمیشه . ما ۹۹ نوع ساروج داریم که هر کدام نوع ساختشان با هم متفاوته مثال: ساروج سیاه – ساروج کرمی – ساروج سفید با دون دون های کرمی . این نوع ساروج ها در مخفی کردن دفینه به کار میرفت

در قدیم از ساروج سفید برای پلمپ کردن الماس و سنگ های قیمتی بکار میرفت و الماس را در نمد میگذاشتند و دور آن را با ساروج سفید به شکل گرد یا تخم مرغی درست میکردند .

روش حل کردن ساروج

از ساروج سیاه برای لایه گذاری برای دفینه استفاده میکردند.

از ساروج کرمی برای ساخت اتاقک و راهرو ها و پلمپ دیواره استفاده میکردند البته در لایه گذاری هم استفاده میشد ولی ساروج سیاه استحکامش از همه زیادتره و اگه با کلنگ به آن ضربه بزنید کلنگ داخلش نفوذ میکنه ولی کنده نمیشه و حتی باعث داغ شدن سر کلنگ میشه که از این ساروج برای دفینه هایی با ارزش استفاده میشد . از انواع دیگر ساروج ها در ساختمان سازی و …. استفاده میشد

روش حل کردن ساروج

در تمام ساروج ها از آهک و خاک رس و سنگ ریزهاستفاده میشد و برای استحکام بیشتر از پشم شتر یا گوسفند استفاده میشد . در ساروج سفید که برای پلمپ الماس استفاده میشد از تخم مرغ هم در ساخت ساروج استفاده میکردند که استحکام آن را خیلی زیاد میکرد .

روش حل کردن ساروج

روش حل کردن ساروج

برای شکوندن ساروج چند روش وجود داره که هزینه آنها کمی بالاست .

۱- کتراک یک ماده معدنی هست و در راه سازی ها استفاده میشه که یک کیسه ۲۰ کیلویی ۲ میلیون قیمتشه البته کا ر با این مواد تجربه میخواد و کار هر کسی هم نیست چون اگر درصد آبی که با آن مخلوط میشه رو اگه کمی بالا پایین کنید هیچ اثری روی ساروج نمیکنه ولی اگر درست استفاده کنید سنگ ساروج را از وسط پودر میکنه .روش کار با کتراک به این صورت است که اول شما سوراخی را با مته در ساروج ایجاد میکنید و کتراک را داخل آن میریزید و سر سوراخ را با چوب کاملا  پلمپ میکنیم که هوا به هیچ وج خارج نشه بعد از ۲۴ ساعت کتراک شروع به حجم آوردن میکنه و چون راه فراری نداره سنگ را از داخل خورد میکنه .

روش حل کردن ساروج

۲- گازوئیل+صابون زرد قدیمی . محلول گازوئیل با صابون زرد به علت داشتن گیلیسیرین در صابون باعث اسیدی قوی میشه البته خیلی باید مواظب باشید چون خاصیت انفجاری هم داره که این اسید را روی ساروج میریزید و باعث میشه که کف کنه و ذره ذره ساروج رو آب کنه که این کار به کلفتی ساروج شما بستگی داره هر چی کلفترباشه  مواد بیشتری میبره و هزینه شما بالاتر میره

۳- رگه ساروج . اگر شما در حین حفاری  به  اتاقکی برخوردید . کاملا دور آن را خالی کنید و با دقت به آن نگاه کنید چون قسمتی وجود دارد که پایان کار ساخت اتاقک بوده که همان قسمت نقطه حساس ساروجه.اگر به آن قسمت با کلنگ های یک طرفه (فولادی) ضربه بزنید خیلی آسان و قالبی میشکنه.فقط تنها کار شما پیدا کردن همان رگه است

روش حل کردن ساروج

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-


   توجه                      توجه                                توجه                                                 

با خبر شدم افراد سودجو به عنوان حلال ساروج از افراد خواستار ارسال نمونه ساروج برای امتحان اسید هستن و مبلغی را برای این تست از افراد میگیرن. این افراد شیاد هستند و بعد از دریافت وجه به شما اعلام میکنند که  اسید نتوانست این مدل ساروج را حل کند.این فقط راهی است تا از شما هزینه بی دلیل برای ازمایش بگیرند.فریب نخورید .

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  چگونه ساروج را ازبین ببریم

در اقدامی دیگر اعلام میکنند که کتراک درجه یک نیم ساعته 1 ساعته دارند که مواد ان ترک است . این هم یک دروغ است و راهی برای سرکیسه کردن شما.کیسه کتراکی که به شما به این عنوان میفروشند سفید بوده با نوشته های  ابی و قرمز  که این مدل 24 ساعته میباشد با قیمت کیلویی 1600  تومان نه 4500 تومان. فریب نخورید.

روش حل کردن ساروج

 

روش حل کردن ساروج

اين محصول(خورنده بتن و ساروج) جديد كاملاً بي خطر براي انسان و محيط زيست و با استفاده آسان براي كاربر مي باشد واسیدی نمی باشد.

pancher يك جايگزين اسيد است كه عاري از بخارات و بوي نامطبوع مي باشد. pancher با حل كردن (شكستن پيوند بين مولكولي) پيوند يوني در داخل سيمان، آن را حل كرده و سيمان يا بتن را از روي هر سطح بر ميدارد، تبادل يوني استفاده شده در اين محصول براي اولين بار در صنعت بكار گرفته شده است.
pancherحاوی اسيدهاي مورياتيك، هيدروكلريك، سولفوريك و يا فسفريك نمي باشد.

موارد كاربرد :
1 – تمیز كردن سطوح تراك میكسر از بتن
2- جداسازی بتن از سطح قالب بتن
3 – شستشوی ابزار آلات كه بتن به آن چسبیده
4 – تمیز كردن بتن از كلیه سطوح كاشی وسرامیك و……
5-باز کردن لوله هایی که با بتون و سیمان پر شده است
6- خورنده ساروج های توسی,مشکی,سفید و فرمز
7-تخریب بتون سطح از قیبل سقف,کف و …..

روش حل کردن ساروج
مراحل اجرا:

همواره پانچر را بر روي سطح خشك و خنك اعمال نماييد. بهترين نتيجه از پاشش اين محصول با اسپري ايرلس حاصل مي شود. اما پاشش با پمپ هاي معمولي و يا حتي اعمال با برس نيز امكان پذير است.
قبل از اعمال pancher. از خنك بودن سطح اطمينان حاصل فرماييد.( توجه: هيچگاه pancher.را بر روي سطح داغ شده در مجاورت نور خورشيد اجرا ننماييد.)، بهترين زمان براي اجراء ساعات اوليه صبح، بعد از ظهر (غروب) مي باشد. بخشي را براي كار مشخص كرده و محلي را بعنوان نقطه شروع در نظر گرفته و پاشش يكنواخت تا پايان قسمت را ادامه دهيد. پس از پوشش كامل سطح با pancher.به مدت 10 تا 45 دقيقه

اجازه دهيد تا اين محصول به داخل سطح نفوذ كند.اين زمان بستگي به دماي محيط و ضخامت سازه دارد. زماني كه بر روي سطح، پودر سفيدرنگ، شكري تشكيل شد، مجدداً بر روي سطح pancher. را پاشش نمائيد. تا سير شدن كامل سطح، پس از تبديل سيمان يا بتن به محصولي پنيري شكل آن را با آب بشوييد،‌ بهترين نتيجه از شستشو با فشار بالا (500-300 Psi) حاصل مي شود، فشار خروجي از لوله كشي شهري و یا بصورت دستی نيز پاسخگو مي باشد.
براي تميز كردن وسايل كوچك، آنها را به مدت 45-20 در سطل حاوي pancher. غوطه ور كرده، سپس با آب سرد بشوييد. بر روي منيزيوم ابتداً تست نماييد.
از pancher. در زماني كه دماي هوا زير نقطه انجماد و يا بشدت گرم باشد، از اجراي آن خودداري نماييد. بهترين نتيجه در دماي 5 درجه سانتي گراد تا 27 درجه سانتي گراد حاصل مي شود.
قبل از استفاده در مقياس وسيع، از روي نقطه كوچكي به منظور اندازه گيري قدرت تميزكنندگي (تعداد دفعات مورد نياز) آزمايش نماييد.

روش حل کردن ساروج

ايمني:
همواره از عينك محافظ در هنگام استفاده يا حمل و نقل استفاده نماييد.
هيچگاه بر روي سطوح داغ pancher. را اجرا نكنيد.
به هيچ وجه pancher. را رقيق ننماييد.
قبل از اعمالpancher. از خيس كردن بتن و ساروج خودداري نماييد.

برای مشاوره و آموزش رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید
———————————————————
۰۲۱۶۶۸۸۹۱۰۵
۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶

سایتcutrock.ir
🏔 @katrockk 🏔 کانال تلگرام