نحوه کار ساروج شکن

نحوه کار ساروج شکن

نحوه کار ساروج شکن یا کتراک بدین گونه است که ابتدا سوراخی در محل مورد نظر ایجاد کرده سپس کتراک را با آب مخلوط وداخل چال ها می ریزیم. پس از حدود نیم ساعت مخلوط ساروج شکن موجود در سوراخ منبسط شده و با ایجاد فشار بسیار زیاد باعث تخریب می شود. از این ماده می توان در پروژه های ساختمانی، مترو، پل و همچنین در محیط های مرطوب و حتی زیر آب استفاده کرد.

انواع ساروج و کاربرد آن :

ساروج انواع مختلف دارد که محکم ترین آن به ترتیب از ساروج سیاه شروع می شود.

بعد از آن ساروج سفید و ساروج طوسی و ساروج کرم است. بعضی از ساروج ها با موادی بنام سیلیس و بعضی با سرب و مس ذوب شده درست می شدند. استقامت ساروج و محکمی آن را بالا می برد.

در زمان های قدیم که چیزی به نام بتن وجود نداشت، برای ساختن جاهای مستحکم از موادی به نام ساروج استفاده می شد. امروزه به اشتباه مردم فکر می کنند که ساروج برای نگهداری عتیقه بوده است در صورتی که اینطور نیست.

ساروج برای پل سازی، ساخت قلعه های محکم، سد سازی، راه برای آب و نگهداری عتیقه و بسیاری از این موادی استفاده می شده است.

 در ساروج هایی که برای جلوگیری از نفوذ آب ساخته می شد از پشم شتر و موی بز استفاده می شد که ساروج را برای جلوگیری از نفوذ آب مستحکم می کرد. تا چند سال پیش شصدو دو نوع ساروج شناخته شده است که از این تعداد پنجاه و یک نوع آن بدون اموال می باشد و از باقی مانده انواع ساروج همه دارای طلا نمی باشد. در حفاری های انجام شده اکثرا از سه نوع ساروج بار طلا بیرون آمده است و الباقی دارای نقره و مفرق و اجناس دیگر بوده اند.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  چگونه ساروج را ازبین ببریم

کلیه ساروج ها از مواد اصلی زیر درست شده اند:

شن و ماسه، آهک، سفیده تخم مرغ و ……..

مواد دیگری هم به انواع ساروج اضافه می شد که در بالا نام بردیم.

طریقه خرد کردن هر کدام از این ساروج ها متفاوت است ولی به طور کلی می توان آنها را خرد کرد و از بین برد. برای مثال یک الماس را فرض کنید که می خواهید آن را خرد کنید. اگر با پتک هم روی آن بزنید خرد نمی شود ولی اگر بدانید که ضربه را به کجای الماس وارد کنید به راحتی خرد می شود و به قطعات کوچک تقسیم می شود.

 

نحوه کار ساروج شکن

آیا می توان ساروج را خرد کرد ؟

طریقه خرد کردن هر کدام از انواع ساروج ها متفاوت است ولی به طور کلی می توان آنها را خرد کرد و از بین برد.

برای از بین بردن ساروج راه های زیر مورد استفاده قرار می گیرد :

 

نحوه کار ساروج شکن 

 

1. استفاده از دستگاه کات مرتار :

این دستگاه با ایجاد فشار در داخل ساروج آن را متلاشی می کند. روش کار بسیار ساده و قابل حمل با موتور بنزینی می باشد. ابتدا دو حفره ایجاد می کنید و جک های دستگاه را درون آن دو سوراخ قرار میدهید. سپس دستگاه را روشن کرده و در زمان 2 الی 5 دقیقه کار شکستن ساروج به پایان می رسد.

2. استفاده از کتراک و مواد منبسط شونده :

جهت شکستن ساروج می توانید از کتراک استفاده کنید. کتراک هنگامی که با آب مخلوط می گردد و به شکل ملاتی درون چال هایی که به همین منظور در سنگ ایجاد شده ریخته می شود با گذشت زمان منبسط می شود و موجب شکستن سنگ و ساروج می شود.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  ملات ساروج چیست؟

3. استفاده از حلال ساروج :

به راحتی بدون نیاز به سوراخ کاری می توانید از حلال تضمینی ساروج استفاده نمایید.این حلال ساروج را لایه لایه تخریب می نماید.

فقط بر روی ساروج و سنگ های آهکی تاثیرگذار است.

 

4. استفاده از انفجار :

یکی از روش های معمول شکستن ساروج استفاده از مواد آتشباری می باشد.این روش توصیه نمی شود.معمولا در راه سازی و پروژه های بزرگ از مواد آتشباری اسفاده می شود

5.تخریب ساروج با بلک پاور :

برای این روش نیز به حفر سوراخ می باشد.تخریب بسیار سریع و راحت بوده و قابل کنترل است.

 

 برای مشاوره و آموزش رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید
———————————————————
۰۲۱۶۶۸۸۹۱۰۵
۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶

سایتcutrock.ir
🏔 @katrockk 🏔 کانال تلگرام