کتراک معمولی (۲۴ ساعته)

کتراک معمولی (۲۴ ساعته)

کتراک معمولی (۲۴ ساعته)

 

کتراک از جمله مواد غیر منفجره شیمیایی در معادن می باشد که با استفاده از اعمال نیروی کشش در دیواره چال باعث شکست سنگ می گردد . کتراک به گونه ای عمل می کند که گاز و حرارت بالایی تولید نکرده ولی عمل شکست را تقریبا مانند انفجار انجام می دهد .

نکات ایمنی

گاز ناشی از کتراک به قرنیه چشم آسیب رسانده و آن را از بین می برد . بنابراین بایستی کاملا مراقب بوده و در صورت لزوم حتما از عینکهای مخصوص شیشه ای دوجداره استفاده گردد . فاصله ایمنی و مجاز از محل عمل کتراک نبایستی کمتر از یک متر باشد .

در صورت پاشیده شدن کتراک چه به صورت پودر و چه به صورت دوغاب به چشم فورا چشم را با آب تمیز و خنک بشویید .

موارد کاربرد کتراک
استفاده از کتراک در سنگهای پردرز و شکاف مناسب نمی باشد . به خاطر اینکه مواد ، از درز ها حرکت کرده و شکستگیهای ناهمگون ایجاد می کند . بنابراین بهتر است از این ماده تنها در مورد سنگهای بدون درزه و شکاف استفاده کرد. البته امروزه با پیشرفتهایی که در تولید کتراک به وجود امده است در بیشتر سنگ ها می توان از ان استفاده کرد .

در ایران از کتراک بیشتر در معادن سنگ بخصوص معادن سنگ گرانیت ، در پروژه های عمرانی و راه سازی جهت تخریب و شکستن سنگهای مزاحم و نیز جهت شکستن بتن و یا ساروج استفاده می شود
امروزه معدنکاری و شیوه های رایج در آن در حال تحول دائمی است و بسیاری از مراکز و موسسات تحقیقاتی فعال در امور معدن برای پیشبرد اهداف معدنکاری دست به تولید موادی میزنند که بیشترین بازدهی را دارا بوده و در عین حال علاوه بر ارزانی قیمت با محیط زیست سازگاری داشته باشد .

یکی از مواردی که به طور روزافزون در کارهای معدنی ایران مورد استفاده قرار می گیرد انواع پودرهای منبسط شونده است . این پودرها پس از محلوط شدن با آب ، به صورت دوغاب در درون چالهای از پیش حفاری شده ریخته می شوند و پس از مدتی در اثر هیدراتیزاسیون و آبگیری ، دوغاب حاصله تا چندین برابر خود افزایش حجم می دهد و در اثر این افزایش حجم یک تنش فشاری بالایی به دیواره چالها وارد میکند و این تنش در نهایت موجب شکسته شدن دیواره چال ، در نقاط ضعف موجود در اطراف دیواره میگردد .

با حفاری و آرایش چالها در جهت های خاص می توان شکسته شدن دیواره چالها را هدایت نمود و در نهایت قطعات سنگ و یا بتن را به طور دلخواه برش داد .


مزایا و معایب استفاده از پودرهای منبسط شونده
پودرهای منبسط شونده همانند هر ماده مصنوعی دیگر دارای مزایا و معایبی می باشند . بنابراین با کنترل و بهسازی روش تولید می توان از معایب این پودرها کاست

کتراک معمولی (۲۴ ساعته)

 برای مشاوره و آموزش رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید
———————————————————
۰۲۱۶۶۸۸۹۱۰۵
۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  هرآنچه درباره کتراک باید بدانید

سایتcutrock.ir
🏔 @katrockk 🏔 کانال تلگرام