کتراک را از کجا تهیه کنیم

کتراک را از کجا تهیه کنیم

 

کتراک چیست؟
کتراک از جمله مواد غیر منفجره شیمیایی در معادن می باشد که با استفاده از اعمال نیروی کشش در دیواره چال باعث شکست سنگ می گردد . کتراک به گونه ای عمل می کند که گاز و حرارت بالایی تولید نکرده ولی عمل شکست را تقریبا مانند انفجار انجام می دهد .ا

مروزه معدنكاري و شيوه هاي رايج در آن در حال تحول دائمي است و بسياري از مراكز و موسسات تحقيقاتي فعال در امور معدن براي پيشبرد اهداف معدنكاري دست به توليد موادي مي زنند كه بيشترين بازدهي را دارا بوده و در عين حال علاوه بر ارزاني قيمت ‌‌، با محيط زيست سازگاري داشته باشد. يكي ازمواردي كه به طور روز افزون در كارهاي معدني ايران مورد استفاده قرار مي گيرد انواع پودرهاي منبسط شونده است. اين پودرها پس ازمخلوط شدن با آب، به صورت دوغاب در درون چالهاي از پيش حفاري شده ريخته مي شوند و پس ازمدتي در اثر پديده هيدراتيزاسيون وآبگيري، دوغاب حاصله تا چندين برابر خود افزايش حجم مي دهد و در اثر اين افزايش حجم، يک تنش فشاري بالايي به ديواره چالها وارد مي كند و اين تنش در نهايت موجب شكسته شدن ديواره چال، در نقاط ضعف موجود در اطراف ديواره مي گردد.
با حفاري وآرايش چالها در جهت هاي خاص مي توان شكسته شدن ديواره چالها را هدايت نمود و در نهايت قطعات سنگ و يا بتن را به طور دلخواه برش داد.

کتراک را از کجا تهیه کنیم

معرفي پودر جديد منبسط شونده کتراک :
کتراک از جممواردكاربردكتراك:
استفاده ازكتراك در سنگهاي پردرزه وشكاف مناسب نمي باشد. به خاطر اينكه گازاز درزه ها حركت كرده وشكستگيهاي ناهمگون ايجاد مي كند. بنابراين بهتر است ازاين ماده تنها درمورد سنگهاي بدون درزه وشكاف استفاده كرد..
له مواد غير منفجره شيميايي در معادن مي باشد که با استفاده از اعمال نيروي کشش در ديواره چال باعث شکست سنگ مي گردد. کتراک به گونه اي عمل مي کند که گاز و حرارت بالايي توليد نکرده ولي عمل شکست را تقريبا مانند انفجار انجام مي دهد.

◄ آماده سازي کتراک:
ماده شيميايي کتراک در اثر اختلاط با آب جهت انجام عمليات تخريبي به کار مي رود. که براي اين اختلاط توجه به نکاتي ضروري مي باشد.
1- نسبت اختلاط کتراک با آب حدود 3 به 1 مي باشد
2- اختلاط مي بايست در ظروف پلاستيکي تميز صورت گيرد.
3- آب مورد نظر بايستي خالص بوده و املاحي نظير ca و mg نداشته باشد.
4- درجه حرارت آب براي اختلاط مي بايست بين 15 تا 20 درجه سانتي گراد باشد.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  نحوه ی ساختن کتراک را بدانید

کتراک را از کجا تهیه کنیم

ساروج چیست ؟ 
ساروج مخلوطی از خاکستر و آهک و یا روث حیوان می باشد که با گل و آب مخلوط می کنند و بعد از خشک شدن آن را در کوره آتشین می سوزانند تا به ساروج تبدیل شود و بعد آن را نرم می کنند ( با سنگ آسیاب بر روی آن می چرخانند یا با کوبیدن پتک ) و بعد از نرم شدن آن خاکستر که در آب به مرور جذب ایندرید کربنیک می کند و آهکش به صورت سنگ آهک که محکم است در می آید در گذشته ساروج از اهمیت خاصی برخوردار بوده و جهت ساختن حوض ، آب انبار ، برکه گرمابه و بنای خانه و سد کاربرد بسیار داشته است.
کاربردهای ساروج :
ساروج با توجه به خاصیت اصلی آن یعنی نفوذپذیری بسیار اندک به عنوان روکش در سازه هایی که در تماس مستقیم با آب بوده اند مانند آب انبارها، حوض ها ، حمام ها و …. مورد استفاده قرار گرفته است.
ساروج با توجه به نحوه اجرای آن از سطحی بسیار صاف و براق برخوردار است که این ظاهر ساروج، باعث استفاده از آن در امر تزئینات ساختمان گردیده است.

کتراک را از کجا تهیه کنیم

مواد تشکیل دهنده ساروج :
بدنه اصلی ساروج از ترکیب آهک با سیلیس فعال شکل می گیرد. نکته مهم فعال بودن سیلیس می باشد که به سیلیس آمورف یا بی شکل معروف است چرا که ساختمان آن بلوری نمی باشد. در گذشته برای تامین سیلیس از خاکستری که در محل با سوزاندن فضولات حیوانی حاصل می شد استفاده می کردند که امروزه می توان از جایگزین هایی مانند سیلکافوم میکروسیلیس استفاده کرد. یکی از معایب اصلی ساروج خاصیت کاهش حجم می باشد که با توجه به کاربرد ساروج در امر پوشش ، این خاصیت باعث ترک خوردگی در سطح و در نتیجه ایجاد اختلال در نقش اصلی آن یعنی نفوذناپذیر کردن سطح می شود. برای کاهش اثرات این خاصیت مخرب ، در گذشته از الیاف طبیعی که شامل الیاف گیاهی مانند لوئی که از نوعی نی بدست می آمده و همچنین الیاف حیوانی مانند پشم بز و شتر و یا گاهی موی سر انسان ، استفاده می شده است. امروزه می توان از الیاف مصنوعی مانند الیاف پلیمری ، فلزی و یا شیشه ای به جای الیاف مصنوعی استفاده کرد. در بعضی مواقع که مواد اصلی تشکیل دهنده ساروج کمیاب بوده و یا گاهی برای بدست آوردن ساروج هایی با خاصیت های مختلف از ماسه ریز دانه استفاده می شده است ولی این ماسه کارایی ملات را پایین می آورده که برای جبران آن از خاک رس استفاده می شده است. گاهی مواد افزودنی خاصی مانند تخم مرغ به ساروج اضافه می شده که فقط باید با آزمایش اثرات دقیق آن را تعیین نمود.

اینجا هم میتوانید بیشتر درمورد این مطلب بخوانید  همه چیز درمورد کتراک

کتراک را از کجا تهیه کنیم
روش های از بین بردن ساروج و تخریب آن :
1. استفاده از مواد منبسط شونده ( کتراک ) :
برای از بین بردن ساروج و تخریب آن می توان از مواد منبسط شونده ( کتراک ) استفاده کرد. این مواد این مواد را با آب مخلوط می گردد و به شکل ملاط درون چال هایی که درون سنگ ایجاد شده اند ریخته می شود و با گذشت زمان اندکی منبسط شده و موجب شکستن سنگ می گردد، قابلیت انبساط این مواد در حدی است که می تواند فشاری معادل 500 kg/cm2 و یا 5 mpa بر دیواره چال وارد نماید. اگر در زمستان این مواد را با آب ولرم مخلوط کنیم نتیجه بسیار مطلوب تر می باشد. همچنین قابل ذکر است اهمیت ندارد سنگ یا ساروج چه رنگی باشد برای شکستن قوی ترین سنگ و ساروج به 600 کیلوگرم بر سانتی متر فشار نیاز هست که کتراک بیشتر از این مقدار فشار را وارد می نماید.

کتراک را از کجا تهیه کنیم